Torben Johansen

Byrådsmedlem i Næstved Kommune

Næstved Havn – et udviklingsprojekt

Da jeg den 1. januar 2022 overtog formandsposten for Næstved Havn, var jeg klar over at det ville blive en post hvor dedikation og flid ville være et krav. Jeg vidste også at der i det offentlige, som politiske rum ville være udfordringer. Nu 2,5 år efter og mange drøftelser, konflikter og analyser / rapporter rigere, er vi kommet til en ny milepæl.

Til september kan vi offentliggøre en færdig plan og model for en ny erhvervshavn i Næstved. Det politiske samarbejde er blevet betydeligt bedre og til november tager byrådet endelig beslutning.

Jeg håber Byrådet tager godt imod fremtidens planer og glæder mig til næste fase – eksekveringen.

En bestyrelse / bestyrelsesformands vigtigste opgave – ”at kunne se målet”

 

Stil spørgsmål til Transportministeren

På mandag den 22. marts kl. 16.00 er Transportminister Benny Engelbrecht live på Sjællandske Medier og der kan sendes spørgsmål ind inden mødet på: livechat@sn.dk

Jeg håber mange vil stille spørgsmål og gøre Transportministeren opmærksom på vores helt groteske forhold

Mit spørgsmål som er indsendt er:

Flere virksomheder overvejer fraflytning fra Næstved og flere er allerede fraflyttet på grund af en umulig infrastruktur med begrænsede adgangsforhold til Næstved. Der er gået næsten 2 år med denne regering, hvor alt infrastrukturudvikling er blevet sat i stå, med ikke alene erhvervslivet som gidsler, men også alle de borgere som pendler og som nu giver op og flytter. Så kære Benny – hvornår melder regeringen ud hvad de vil og starter forhandlinger på transportområdet? – og ikke mindst får igangsat de nødvendige anlægsarbejder.

Havnedebatten

Næstved Byråd har nu haft tema debat om Næstved Havn og om der opnås enighed nu eller i næste byrådssamling er for mig ikke så vigtigt. Det der er vigtigt, er at finde den mest holdbare løsning som tilgodeser fortsat havnedrift, men sandelig også plan som holder langsigtet. Den analyse Næstved Erhvervsforening lavede ved en spørgerunde blandt medlemmerne viste at 75% ønsker fortsat havnedrift i Næstved. De virkelige fakta som tidligere er fremsat af Næstved Erhvervsforening på baggrund af kyndig rådgivning fra Dansk Industri er følgende:

  • Næstved Havn er højt prioritet på det nationale kort på grund af vores unikke beliggenhed.
  • Næstved Havn bliver ikke mindre værdifuld selvom Vordingborg, Køge og Kalundborg udvider.
  • Transport med bil over 25 km. som kan afløses af skibstransport er billigere og mere miljøvenligt
  • Skibstyper med en dybdegang på 6 meter nybygges stadig og vil være de primære kortdistanceskibe langt ud over de næste 50 år.
  • Flodtransporten i alle lande syd og øst for Danmark vil fortsætte og det med en skibsstørrelse som kan betjene Næstved.

Fagkundskaben er ikke i tvivl – en lukning af Næstved Havn vil være et stort tilbageskridt for Næstved både økonomisk og af infrastrukturel betydning for vores landsdel. Som eksempel nævnes Randers som er ved at udbygge ny havn i udkanten af byen. Her taler vi om næsten 30 km. sejlrende fra Kattegat.